Technologia, cyfryzacja… I co dalej?

5 months ago by in Nowości Tagged:

W Polskich przedszkolach, szkołach i uczelniach wyższych z roku na rok pracownie multimedialne są coraz lepiej wyposażone. Nowe monitory, tablice interaktywne czy projektory. Dzięki temu nauczyciele uczący nasze dzieci mają dostęp do coraz większego wachlarza narzędzi, które ułatwiają przekaz i zapamiętywanie informacji. Czy wszyscy są na to gotowi? Czy to jest właściwe?
Z doświadczenia wiem, że wielu nauczycieli jest zniechęconych i nastawionych do technologii z dużą rezerwą. Wynika to z wielu czynników. Jednym z kluczowych jest przyzwyczajenie do „starego” systemu oraz lęk przed nieznanym.

To dla człowieka naturalne, kiedy w znanym nam otoczeniu pojawia się nowy element, wtedy odczuwamy dyskomfort. Pewnie wszyscy pamiętają ten przełomowy moment, kiedy pojawiły się telefony z dotykowym ekranem, bez tradycyjnej klawiatury numerycznej. Wiele osób początkowo nie chciało zmiany, sama obawiałam się tej technologii, chyba najbardziej ośmieszenia, ponieważ nie wiedziałam jak taki telefon obsługiwać. Niepotrzebnie. Kiedy przestałam odwlekać decyzję o zakupie telefonu dotykowego, okazało się, że wiele się zmieniło, jednym z elementów była jakość podróży. Wcześniej jadąc do cioci na wieś, na weekend, zabierałam ze sobą zazwyczaj dwie książki, odtwarzacz mp3, latarkę, bo na jej podwórzu nie ma światła i jeżeli chciałam mieć dostęp do internetu, to jeszcze laptop, modem USB i ładowarkę. Teraz, kiedy posiadam smartphone, wystarczy że włożę go do kieszeni. Mam internet, muzykę, książki i latarkę w jednym urządzeniu i moje obawy z przeszłości wydają mi się dzisiaj śmieszne. Tak samo jest z lekcjami w szkole i technologią. Faktem jest, że technologia nigdy nie zastąpi nauczyciela, z jego doświadczeniem, kompetencjami i pasją nauczania. Może jednak tego nauczyciela w jego zadaniu bardzo mocno wesprzeć i do tego zmierzamy. Nie zostawimy wspaniałej kadry dydaktycznej na polu innowacji i wprowadzania technologii w życie bez wsparcia.

Szkoła to miejsca, a w nich ludzie, z którymi tworzymy relacje i sieci społecznych powiązań. Następcą tych miejsc dla młodych ludzi są miejsca pracy i rozwoju indywidualnych zainteresowań. Aby powstało coś wyjątkowego, musi być odpowiednia atmosfera. Pewnie każdy z nas słyszał o naukowcach, wynalazcach czy innowatorach, którzy wpadali na genialne pomysły właśnie nie w swoich biurach i laboratoriach, ale gdzieś poza nimi, obok, gdzie uciekali w poszukiwaniu lepszego klimatu do myślenia, pracy, inspiracji. Również na szkołę powinniśmy spojrzeć w ten sposób – aby tworzyć lepsze, bogatsze i bardziej stymulujące środowisko do nauki.

edunews_logo-big | Nowości | edu news

Drodzy nauczyciele zapraszam was zatem serdecznie na stronę www.edunews.pl, gdzie możecie znaleźć metody i narzędzia do tworzenia wspaniałych lekcji dla swoich uczniów na różnych poziomach nauczania, poza tym wykłady, ciekawostki i badania. Dzięki takim stronom jak www.edunews.pl, technologia interaktywna staje się o wiele bardziej zrozumiała i przydatna.
Zapraszam do kontaktu, jeżeli Państwo mają pytania lub pomysły na tematy kolejnych artykułów.